Tuesday, March 23, 2010

phd update

tadi dalam pukul 11.20am jumpa SV , ingatnya cuma nak tanya okay ke tak apa yg aku isi dalam Risk Assessment Form tu..tapi ..standard la kan (recently banyak pulak guna ayat ni) Prof Mike ni bukan suka tengok saja saja ..mesti go thru juga..bla bla bla..tapi okayla, dia setuju dengan apa yg aku buat..
ni sebenarnya susulan dari kursus induksi makmal micro-machine & cleanroom yang aku hadiri last week.
form ni sebenarnya senaraikan semua bencana bencana, " hazardouss"(waahh..bahasa) yg mungkin di hadapi bila berada di makmal yg mempunyai peralatan yg besar "tertanam"(plant-on) dan menggunakan tekanan yg tinggi, gas gas yg beracun, kuasa elektrik yg besar, etc..so aku kena decide apa bencana yg mungkin aku akan hadapi ( Nauzubillah..) bila aku nak guna peralatan di makmal ni, apa langkah pencegahan yg aku perlu ambil, tindakan kecemasan yg aku boleh buat dan sbgnya..

so settle bab form ni..next step adalah aku kena scan dan emailkan pada technician lab ni untuk review dan diluluskan sebelum aku dapat kad access untuk masuk lab ni in future nanti..

next..ingatkan SV tak tanya, rupa rupanya..
"So Zu how's the optical measurement going..got any good results, spectrum or anything..."

aku dah agak dah, dan dah prepare nak tunjuk graf dan calculation yg aku buat, tapi cam biasala ..memang bukan itu yg dia nak tengok..bila tengok spectrum je, macam macam benda dia tanya, justss dengan tengok spectrum yg one page tu..yg aku duduk mengira sehariannn semalam, berrr mukasurat ni langsunggg dia tak pandang..adusss..

soalan-soalan:
- these peaks location is not right, should be at this range not that range, what happen ..?

teeekkk...._blank_

- do you relate this with the thickness equation, what is the relations of this lambdar range and the t ?

teeekkk..._blank_ ...lagi

- the T percentage shouldn't exceed this level, aren't they ? pastu senyum senyum kambing kat aku....what do you think ?? hai angkat angkat kening pulak..

hemmm..teekkk.._blank_..lagi dan lagi dan lagi..

so, aku pun mula la "goreng' kat dia balik apa yg aku tau..tapi memang kena admit la, aku salah , sebab tak perasan spectrumnya tak betul, shape cantikk tapi range tak betul..

well, habis aku punya credibility, konon biasa buat optical measurement, biasa buat optical calculation, biasa buat tuu..biasa buat nii..

aku rasa apa yg dia nampak aku sekarang ni..macam...totally a loser!! a beginner, tak tau hape hape, tapi buat buat muka confident-tapi dalam hati duduk membebel..rasa cam tau tapi apa ye...

kesimpulannya..aku ni tak tau apa-apa..ehh melampau la..habis yg aku duduk mengadap hari hari tu apa..time master dulu buat benda ni juga..tapi buat apa sebenarnya??..aku pun tak leh nak explain kat orang lain..

bermakna..

aku tak cukup faham apa yang aku rasa aku tau/faham..

jadi banyak benda la aku kena review mulai hari ni...even yg rasa tau pun sebenarnya tak cukup tau, dan mungkin aku juga ada penyakit tak tau apa yg aku tak tau..alamak..aku rasa ni penyakit paling bahaya untuk seorang student ..macamana ni..panik panik,

kena makan cokelat la kalau macam ni..(aik apakah kaitannyaa....ENTAH..

however..cheers still and always!!..:P

No comments: