Saturday, February 16, 2013

noor-explanation- ditulis pd 16/7/2010 baru di publish kan

....entri terbaru tu agak menakutkan kata noor...bila baca balik, rasanya agak jelas juga maksud entry aku tu.boleh la agak agak apa kan...tapi baik aku explain sket lahh..


aku merantau dengan satu semangat untuk menambah ilmu di dada dan juga menimba pengalaman baru, aku pun nak family sama sama dapat merasa pengalaman baru..memang semua excited, happy...beberapa hari sampai, aku dah rasa semacam, selalu sakit dada, bila tahan sejuk, kepala aku sakit macam migraine gitu..well aku tak ambik kisah sangat mulanya..perubahan cuaca, kejutan cuaca..okaylah buat dekk je..so pain killer, panadol jadi teman setia..yang aku perasan, memang aku tak boleh tidur lena..at least kalau dapat lena 2 jam tu memang syukur sangat..yg biasa berlaku aku asyik terkejut terkejut...


kekadang bila di school aku hanya tidur di depan pc, tak tahan sakit kepala..tapi aku gagahkan disiplin diri setiap hari mesti ke uni..buat keje ke tak buat ke..kena ngadap meja aku juga...untuk 4-5 bulan bila winter dah makin hilang,especially summer, Alhamdulillah aku lebih segar dan lebih produktif dalam studi aku dan dapat jalan2 juga..seronok..lupa sekejap hal health aku yg tak stabil ni..


biasanya setiap minggu hanya weekend aku betul betul sihat sebab berehat kat rumah je, sambil urus family je...dan bila ngantuk boleh lelap mata...kalau weekdays, almost 3/5 days aku akan rasa benda2 ni-sakit dada, sakit kepala on and off...repeatedly..


(berenti jap la nak tidur, kepala sakit pulak tiba2...cam biasa..sambung nanti..)


bersambung....

apa yang berlaku baisanya, bila balik rumah aku tak selera makan, terus tergolek dan harapkan husband tolong picit kepala, anak tolong picit kaki, urut belakang...keje studi pula makin banyak, yelah..bila projek dah boleh dichannelkan maka aku perlu proceed ke level seterusnya..lab work..so bertambah benda perlu di baca, di kaji, dipelajari...dada makin sesak, family pun kekadang aku rasa makin jauh dari aku, asyik asyik aku balik terlentang tak boleh buat apa..bila makan pun tak mau..family pun susah hati, lagilah bila malam berjaga studi la kononnya nak cover benda2 yg tak ter'cover' masa kat uni..dah tak cukup tidur pulak..so aku rasa makin teruk...


bila winter datang balik, semua masalah health aku cam tadi aku sebut bertambah tambah ketara, masa summer bukan tak kena semua tu tapi kurang sketla..bila sejuk2 ni aku cam tak stabil..dulu beberapa tahun lepas memang aku ada masalah paru2, batuk tak baik2 kesan dari jangkitan kulat kat ofis aku, hampir2 disyaki TB...tapi dah clear sume tu, dan medical check-up before datang sini pun clear...tapi siapalah aku kan..hanya manusia biasa...maybe memang paru2 aku lemah kesan dari sakit dulu tu, so bila sejuk2 paru2 aku ni pun 'teringat kisah lamala'..


aku dah cuba sedaya upaya bertahan, cuba lupa sakit dan ceria2 kan diri, malas layan sangat...cuba kuatkan diri..


sampai aku balik mesia baru2 ni seronok, badan pun rasa cam dapat energy baru, aku rasakan maybe sebab aku rindukan mesia sgt2, esp rindukan ummi dan abah, siblings, rindukan foods and kawan2 kat mesia..so aku fikir okey, ini petanda yg baik, aku dapat semangat baru utk studi bila balik sini..


tapi, bila balik sini kebetulan sedang winter...badan aku divert fuuuhhh..180degree...terus rasa down, sesak dada dan kepala ni, hanya Allah yg tahu macamana...family aku dah susah hati..aku cuba ke uni, macam biasalah nak cuba lupa sakit bila sibuk2 studi tu kan..tapi aku kalah..aku kalah betul kali ni..badan aku melawan, sakit kepala makin teruk, nafas mengah mengah sukar bernafas dan triggernya adalah aku muntah dan muntah dan muntah beberapa hari, muntah ni maybe sebab aku tak selera makan, so angin masuk perut...pergi klinik, apa yg dr cakap u tak cukup rehat, bila cakap i tak tahan coldness.well bukak heater la cause its winter heheh...dr ni mesti rasa aku buat lawak kan..ending with bagi pain killer & paracetamol..aduhh..ni berlambak kat rumah aku adik aku dah bekalkan...


so bila melepek,muntah, aku rehatla kat rumah tak gi uni berhari hari..dalam masa ni la aku macam dapat kesedaran baru..ni ke yang aku nak sebenarnya???aku tanya banyak2 kali...tengok muka family aku yang aku heret bersama sama ni...ni bukan senario yg aku nak bila merantau...aku melepek lemah gemalai, malam tak boleh tidur, husband dlm senyum2 pun aku tau dia susah hati..anak2 pun dah tengok aku semacam..yelah bila sakit aku jadi cepat marah, nak marah husband takuuttt..(heheh..)..so anak2 jadi mangsa...


kesian..aku kesiankan family aku..dan yg penting husband aku kata aku kena kesiankan diri aku..aku gi uni dan luahkan hal aku pada supervisor aku...dia memang understanding sangat siap offer nak co-supervised aku dari mesia kalau aku nak proceed...dan balik dari uni tu aku buat brainstorming diri sendiri...aku tanya diri sendiri banyak soalan2...aku cuba kesian kan diri aku sendiri..dan akhirnya aku buat kesimpulan dan keputusan...dan apa yg mengejutkan aku, keputusan aku buat tu menyebabkan dada aku terasa lapangg sangatt...sesak dada lagi tapi lapang, bahu tak terasa berat..dan hati aku rasa lebih tenang...mungkin inilah jalannya..dengan istikharah, solat hajat, mengaji..Alhamdulillah aku akan tetap dengan keputusan aku ni....


masa tulis ni dada sakit sikit tapi oklaa sebab kepala clear..so aku boleh ber 'fb' dan ber'blog' sebab dah bosan sangat, seronok juga dpt juga kawan2 lama dlm fb terhibur hati tak la rasa down & depress sangat..husband tak bagi aku buat keje sgt..so melepak je aku sementara menunggu result dari uni aku kat mesia...


so noor ni la benda yg jadi...heran kan sebab nampak kaktie okay je..well i am quite talented in not showing my true feelings since i was a child i guess, but this is the final line of my acting...i have to be honest to myself and not forcing myself anymore...i have to be fair to myself, tak boleh fikir orang sangat, tak payah fikir apa orang kata, tak payah fikir harapan orang sangat kalau hasilnya menyeksa diri sendiri...sebab orang pun tak boleh nak tolong kita dan faham sangat keadaan kita..


aku mesti utamakan aku dan orang yg rapat dgn aku sekarang iaitu family aku..kalau apa yg aku buat memuaskan hati orang luar tapi menyebabkan family aku memendam rasa dan yang utamanya merosakkan diri aku secara senyap2...aku tak sanggup buat camtu...memang tak nak jadi camtu...


and i am sure .....no regret at all


p/s: dah lama nak masukkan entri ni, tapi hari ni aku nekad

No comments: