Saturday, June 26, 2010

hlovate novels-a personal review

bila announce kat sini kata dah habis baca 2 novel hlovate, adik aku noor tanya pendapat aku dlm comment dia kat bawah tuhh...ow nak komen yeaaa..heheh NO COMMENT!!!...

ni ikutkan hati yg perasan cam artis, asyik org tanya opinion, no comment, no comment..tapi ngenangkan noor la yg bagi hadiah buku citer hlovate ni, introduce myself to the wonders of hlovate..well ni dia komen komen nya ..komen ni hanya dari seorang yg bukan penulis pro, cuma suka baca novel tapi bukan 'gila' baca novel macam adik aku yg bagi buku nih and kakak aku, ( dia dua org ni sama tahap 'kegilaan' baca novel)..aku?? sederhana saje, aku kan sederhana orgnya..yihaaa..(ok sudah bab perasan..)

apa tadi? oh ye.komen yeaa, komen..ehem ehem komennya adalah seperti di bawah:-

- aku suka bahasanya, bahasa yg mudah faham, macam natural talking yang mudahkan kepala aku terima maksud penyampaian citer..bukannya yg berbunga bunga sangat, macam.."mentari diufuk masih setia menyinarkan cahayanya, dan aku merenjis renjis air ke muka yang rasanya hangat di senggat mentari durjana"..oww hehh..ni sample ayat bunga seni sastera novel melayu ..aku baca dua ayat, terus pengsann maaaaaa...

-citer tentang masalah remaja tipikal, kurang perhatian, kasih sayg, tapi terror, cantik, popular..okaylah kot utk remaja, utk aku remaja tua ni rasa agak kurang significant, sebab bila diorg citer masalah dlm novel ni...contoh, mak ayah bergaduh..check!, ni biasa....lagi contoh, aku selalu kena banding dgn adik beradik lain, so aku suka lepak kat luar, malas dengar mak aku bebel, ..check lai sekali..sangat biasa...well memang kalau remaja masalah ni jelah kan?/ takkan masalah jaga anak, masalah dgn ibu mertuaku..tu tak sampai level lagi...

-part paling best, novel hlovate ni, suka relate pada ketuhanan, apa saja masalah, penyelesaian adalah kau kena dekatkan diri dengan Allah SWT, yang aku rasa amat bagus, dan sangat menarik, sebab hlovate boleh tarik ramai remaja utk dapat pengajaran yg betul bila mereka hayati citer ni.....aku rasa aku ada bukti yg paling dekat dgn aku pun...sekarang lebih suka baca buku ilmiah, ketuhanan, dengar nasyid, baju pun lebih sopan...bagus bagus bagus....hehe..teka siapakah anda..!!!

-aku suka sebab dapat penanda buku sebijik macam cover dan happy ending, aku tak suka sad ending, cam citer no wongs to fly yg aku baca dulu, berminggu termenung, takleh buat keje, over betul emosional aku time tu..

kesimpulannya, yelah budak remaja ni perlu bimbingan kekadang susah nak dapat dari ceramah agama, nasihat org tua, diorg tak dengar sangat, tapi kalau dari novel yg gila gila, boleh selitkan panduan berguna utk jadi insan hamba Allah yg lebih baik, mungkin lebih berkesan..

boleh simpan novel ni utk bacaan anak2 aku bila diorg remaja, dan boleh direkomenkan pada ibubapa yg punyai anak2 remaja..takyah tunggu diorg buat masalah baru nak sua kan novel ni, bagi je baca ..kalau diorg memang minat membacalaa..kalau minat main game cam anak aku ni..kena buat game hlovet laa pulak kot in future...haha

so noor harap berpuas hati, lagi sekali ni cuma PERSONAL review, tak da kaitan dgn yg hidup atau yg mati

ohye..hlovate ni kalau tak silap, student medic kat oversea, dah publish novel banyak..emm ada masa ekk belajar medic and buat novel lagi...heran heran :)

2 comments:

rodhiah_rahman said...

satisfied... ngehngehngeh...
ambik mana yg boleh jd pengajaran... penulis tu pun manusia biasa jugak, buat silap... heh... tapi yg lawak memang original la..hahah...

fiya said...

Mama what a nice story. hehehe..



love from your daughter,


sofiya. ^-^